Blog, Tlačové správy, Novinky

Množstvo vrstiev, vysoké horúčavy, nemožnosť sa napiť, aj taká je práca zdravotníka pri testovaní na koronavírus

Šíriaci sa koronavírus COVID-19 preveruje v mnohom sily zdravotníkov. Hrdinovia v prvej línii, lekári aj sestry, ktorí denne pacientov testujú, to majú najmä v letných horúčavách mimoriadne náročné. Vzhľadom na to, aby boli pred možnou nákazou pri testovaní chránení, musia mať niekoľko hodín okrem zdravotníckej uniformy oblečených aj sedem druhov ochranných pracovných prostriedkov. Podľa ich slov ide o fyzicky, ale aj psychicky vyčerpávajúce momenty.

Obliekanie a vyzliekanie týchto ochranných pracovných prostriedkov musí byť dôsledné. ,,Oba úkony musia byť urobené správne, to znamená, že ak sa zle oblečiete, potom môže prísť pri vyzliekaní ohrozenie možným infikovaním. Každá vrstva, či už samotný overal, čiapka či naloženie štítu má svoje konkrétne miesto.  Vyzliekanie trvá niekedy aj viac ako 10 minút, keďže pred zvlečením každého jedného prostriedku sa musíte poriadne vydezinfikovať, aby neprišlo k spomínanému možnému riziku nákazy,“ vysvetľuje vedúca sestra Mgr. Jana Trávničková z bratislavskej AGEL Clinic. Zdravotníci v prvej línii a tí, ktorí pacientov testujú, majú na sebe sedem druhov ochranných pracovných prostriedkov, a to overal, ochrannú čiapku, ochranné okuliare alebo štít, respirátor, dva páry rukavíc, návleky na obuv a gumáky.  

Množstvo vrstiev, vysoké horúčavy, nemožnosť piť či jesť, to je len časť toho, čo zdravotníci hodiny v oblekoch prežívajú. ,,Pocity to nie sú vôbec príjemné, je to nielen fyzicky, ale aj psychicky náročné. Ste oblečený v kombinéze, v ktorej je teplo a aj napriek správne naloženým vrstvám po dlhšej dobe začnú jednotlivé časti otláčať a byť nepríjemnými. Nehovoriac o tom, že sa ťažšie dýcha, horšie počujete, keďže uši máte prekryté časťou overalu a pred očami štít. Akonáhle sa oblečiete do overalu, strácate možnosť naplnenia základných biologických potrieb, teda nemôžete sa jesť ani piť,“ opisuje pocity zdravotníkov Mgr. Jana Trávničková. Podľa jej slov nie sú výnimkou pocity nevoľnosti alebo závrate, čo však samozrejme zvládajú profesionálne. Pri testovaní je sťažená aj komunikácia, keďže zdravotníci horšie počujú, bariérou je aj respirátor a pacient im nevidí na ústa. Odbery sa snažia časovať na skoré ranné hodiny, čo je prínosné nielen pre nich, ale aj pre pacientov.

Kontakt pre médiá

Mgr. Eva Peterová, hovorkyňa AGEL SK

Mgr. Eva Peterová
hovorkyňa AGEL SK
hovorca@agel.sk

Kontakt neslúži na objednávanie pacientov na vyšetrenie, očkovanie, testovanie a zasielanie výsledkov vyšetrení.

Kontakty na všetky spoločnosti a zdravotnícke zariadenia Skupiny AGEL nájdete v zozname spločností Skupiny AGEL